fbpx

Een bezoek aan Gombe National Park

15 september 2018 Linda van Hage

Door: Nathasja van Leeuwen

Gombe National Park haalt een deel van zijn inkomsten uit eco-toerisme. Wil jij graag chimpansees in het wild zien, in Jane’s voetstappen treden en ben je benieuwd naar Gombe National Park? Nathasja van Leeuwen was er deze zomer! Hier vind je haar reisverslag.

Foto Nathasja

Foto: Nathasja van Leeuwen

Voor mijn opleiding geneeskunde liep ik het afgelopen half jaar stage in een ziekenhuis in Muleba, Tanzania. Ik wilde heel graag chimpansees in het wild zien en ben daarom, toen ik een weekend vrij kon krijgen, samen met een vriendin afgereisd naar Gombe. De busreis van Muleba naar Kigoma, een stadje bij Gombe, duurde wel 12 uur. Opgevouwen achterin de bus is dat best lang, maar deze mooie reis was het zeker waard!

DAG 1: Voor het eerst chimpansees

Na een nachtje in Kigoma te hebben geslapen, gaan we de ochtend erna in alle vroegte met een bootje naar Gombe NP. Dit ligt op zo’n anderhalf uur varen van Kigoma, wederom een prachtige trip: strak helderblauw water tegen de felgroene heuvels, met een heerlijk zonnetje. De afgelopen week zijn er geen chimpansees gespot, dus ik ben erg benieuwd of ze vandaag of morgen wel gevonden willen worden. We zijn nog maar net de parkgrens over, als er druk naar ons gezwaaid wordt vanaf het strandje, door, na wat later blijkt, onze gids. De chimpansees zijn gespot! We gaan direct aan de trekking beginnen. Spannend!

Na een flinke klautertocht door de regen komen we steeds dichter in de buurt van de chimpansees. Ik krijg alvast een mondkapje op om de chimpansees te beschermen tegen mensenziektes. Nu zijn we echt dichtbij! Nog een klimpartij, en daar zijn ze dan! Een groep van zo’n 12 chimpansees zit heerlijk ongestoord te doen wat chimpansees doen; eten, slapen, spelen. Wat bijzonder om te zien! De meeste chimpansees zitten in de bomen boven me, en trekken zich niets aan van mijn aanwezigheid. De ranger kent alle chimpansees bij naam en kan me precies vertellen wie bij welke groep hoort en welke chimpansees familie van elkaar zijn. Ik kijk een vol uur gebiologeerd naar deze prachtige dieren, en verveel me geen moment. Overal waar ik kijk, is van alles te zien. De jonge chimpanseetjes zijn rond aan het slingeren in de bomen en vallen af en toe een paar meters naar beneden. De volwassen chimpansees doen het wat rustiger aan, ze zitten op hun gemakje te eten en gaan af en toe bij elkaar op bezoek voor wat romantiek. Het is wel duidelijk wie het alfa-mannetje is!

Na het toegestane uur is het tijd om de groep met rust te laten. Ook tijd voor mij om even uit te rusten en alle mooie indrukken te verwerken. In het hotel eet ik mijn eigen lunch, met gevaar voor eigen leven, want een grote baviaan gaat ervandoor met het brood! In de middag maak ik een mooie strandwandeling en neem ik een verfrissende duik in Lake Tangayika. Heerlijke afsluiting van deze dag!

DAG2: Uitzicht op Jane’s Peak

De tweede dag in het park sta ik weer vroeg op, voor opnieuw een chimpansee trekking. Helaas is het weer niet veel beter dan gisteren, wat de kans op het vinden van de chimpansees helaas verkleint. In overleg met de ranger besluit ik dat het slimmer is om eerst naar Janes Peak te wandelen, in de hoop dat het weer daarna wat beter wordt. Deze wandeling bleek een flinke klim naar het uitzichtpunt waar Jane Goodall dagen achtereen heeft gezeten om de chimpansees te bestuderen en aan haar te laten wennen. Wat bijzonder om op deze plek te staan! En wat een prachtig uitzicht over het woud en het meer. Ik loop met een omweg terug naar het hotel, langs de waterval en het feeding station. Hier werden voorheen de chimpansees bijgevoerd in tijden van schaarste. De laatste jaren wordt dit niet veel meer gedaan, omdat er op deze manier snel ziektes werden overgedragen.

Na de lunch is het weer wat beter en wagen we toch nog een poging. En ja hoor, we vinden nog een groep chimpansees! Wat een geluk! Dit keer een groep van zo’n 15 chimpansees, wat meer verspreid in de bomen om me heen. Achter me hoor ik nog een tweede groep slingeren en roepen, volgens de ranger om contact te maken met de groep waar ik op dat moment naar kijk. Ook deze groep trekt zich weer niets aan van mijn aanwezigheid, en gaat rustig door met eten en slapen. Na nog een korte wandeling door het woud, komen we opnieuw langs deze groep, die nu samen is gekomen met de groep achter ons. Helaas moeten we de groepen chimpansees met rust laten en is het tijd om het park te verlaten. Terug met de boot naar Kigoma komen we ook nog een flinke groep bavianen op het strand tegen. Terug in de bus kijk ik tevreden terug naar een prachtig weekend.